Transportområdet

Statistik for Indsatsteamet mod Social Dumpings kontroller indenfor Transportområdet opstartet i perioden 2018-2023. Senest opdateret den 25.11.2024.

Her præsenteres data på baggrund kontroller af arbejds- og uddannelsesklausulen. Data vedrører udelukkende kontrol af virksomheder der udfører opgaver for Københavns Kommune. Alle data er tidligere udgivet i Indsatsteamets årsrapporter, men her vil man løbende kunne finde nye opsummeringer. 

Obs. Der er fortsat nogle af kontrollerne opstartet i perioden som er verserende, hvorfor det endelige resultat dermed endnu ikke fremgår af dette overblik.

Billede
Figuren viser det totale antal kontroller fordelt på de forskellige kontroltyper.
Figuren viser det totale antal kontroller fordelt på de forskellige kontroltyper.

Screeningsbesøg er fysiske kontrolbesøg på arbejdspladser i forbindelse med kontrol af arbejdsklausulen.

Dokumentkontroller er indhentning og vurdering af dokumentation i forbindelse med en specifik medarbejders løn- og arbejdsvilkår.

Rekognoscering er en række af fysiske kontroller, der f.eks. kortlægger, hvilke faggrupper og virksomheder der er til stede på arbejdspladserne og hvor langt forskellige projekter er.

Uddannelseskontroller er fysiske besøg og dokumentkontroller om overholdelse af krav til elever og lærlinge på en aftale.

Billede
Figuren  viser procentandelen af screeningsbesøg som gav anledning til yderligere kontrol af arbejdsklausulen i form af en eller flere dokumentkontroller.
Figuren viser procentandelen af screeningsbesøg som gav anledning til yderligere kontrol af arbejdsklausulen i form af en eller flere dokumentkontroller.
Billede
Figuren angiver, i hvor stor en andel af de færdigberegnede dokumentkontroller der er fundet en overtrædelse af arbejdsklausulen.
Figuren angiver, i hvor stor en andel af de færdigberegnede dokumentkontroller der er fundet en overtrædelse af arbejdsklausulen.
Billede
Fordelingen mellem sager, hvor efterbetalinger er tilfaldet medarbejderne, og sager hvor de berørte medarbejdere ikke kunne opspores, hvorfor efterbetalingen i stedet er tilfaldet den ansvarlige forvaltning.
Fordelingen mellem sager, hvor efterbetalinger er tilfaldet medarbejderne, og sager hvor de berørte medarbejdere ikke kunne opspores, hvorfor efterbetalingen i stedet er tilfaldet den ansvarlige forvaltning.

Overtrædelsernes fordeling

I følgende afsnit opgøres forekomsten af overtrædelser af arbejdsklausulen i relation til længden på leverandørkæden. Den procentvise opgørelse af overtrædelsessager i 1. led indbefatter ud over underleverandører også hovedleverandørens selvstændige vognmænd med eget CVR-nummer. Indsatsteamet har på baggrund af formodningsreglen vurderet, at vognmændenes relation til hovedleverandøren kunne sidestilles med et almindeligt ansættelsesforhold og at de derfor har været omfattet af arbejdsklausulen. Hovedparten af overtrædelsessagerne i 1. led kan henskrives til solo-selvstændige, der grundet deres status er registreret under 1. led i Kommunens kontrolregister, selvom overtrædelserne reelt set er foregået hos hovedleverandøren (0. led).

Billede
Figuren viser, hvordan overtrædelser af arbejdsklausulen er fordelt på de forskellige led af en leverandørkæde. Noter, at dette er den procentvise fordeling af det samlede antal overtrædelser, der er konstateret via dokumentkontroller.
Figuren viser, hvordan overtrædelser af arbejdsklausulen er fordelt på de forskellige led af en leverandørkæde. Noter, at dette er den procentvise fordeling af det samlede antal overtrædelser, der er konstateret via dokumentkontroller.
Billede
Figuren viser, hvor ofte en dokumentkontrol udført på et givent (under)-leverandørled resulterer i konstateret overtrædelse af arbejdsklausulen.
Figuren viser, hvor ofte en dokumentkontrol udført på et givent (under)-leverandørled resulterer i konstateret overtrædelse af arbejdsklausulen.
Billede
Figuren viser det gennemsnitlige efterbetalingskrav fordelt på leverandørkædens led. Underbetalingens størrelse er opgjort som procent af det overenskomstmæssige mindstekrav der udgør beregningsgrundlaget. Obs. kun data fra 2019 og frem.
Figuren viser det gennemsnitlige efterbetalingskrav fordelt på leverandørkædens led. Underbetalingens størrelse er opgjort som procent af det overenskomstmæssige mindstekrav der udgør beregningsgrundlaget. Obs. kun data fra 2019 og frem.